کیفیت، رمز توسعه‌ پایدار

کیفیت، رمز توسعه‌ پایدار

صرف داشتن منابع مالی نمی‌توان به ارتقا کیفیت قیر و آسفالت کشور خوش بین بود

1403-08-08 14:55:26 | شناسه : 3835 | بازدید : 110

صرف داشتن منابع مالی نمی‌توان به ارتقا کیفیت قیر و آسفالت کشور خوش بین بود
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار داشت: با تزریق منابع مالی نمی‌توان به ارتقا کیفیت قیر و آسفالت کشور خوش بین بود و باید با آموزش و روزآمد کردن دانش تکنسین‌ها و مجهز شدن به تجهیزات روز دنیا و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی، کیفیت آسفالت را در راه‌ها و معابر اصلی کشور بالا برد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک درآئین آغاز به کار شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: برگزاری دوره‎ای و سالانه همایش قیر و آسفالت کشور و مشارکت فعال کارفرمایان پروژه‌های راهسازی، شرکت‎های تولید کننده قیر، پیمانکاران راهسازی، مهندسان مشاور و سایر دست اندرکاران صنعت قیر و آسفالت، اساتید دانشگاه و دانشجویان مراکز دانشگاهی، فرصت مغتنمی برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات به منظور افزایش دوام و  ارتقاء سطح کیفی پروژه‌ها است.

 

کیانپور با اشاره به ارائه مقالات علمی تخصصی و پژوهشی کاربردی که در این همایش ارائه می شود افزود: این مقالات می‌تواند زمینه ساز تولید نشریات، استانداردها و آئین نامه‌های مرتبط باشد و این امر می‌تواند از نشانه‎های توسعه یافتگی صنعت قیر و آسفالت کشور باشد و  ارائه مقالات علمی و برگزاری کارگاه‎های آموزشی در همایش قیر و آسفالت نیز مبین وجود ارتباط عمیق میان صنعت و محققین در جهت توسعه و پیشرفت کشور می باشد.

 

کیانپور در بخش دیگر از سخنان خود به  چالش‌های صنعت قیر و آسفالت و فرصت‌های پیش رو، پرداخت و تصریح کرد: مطابق با قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف شده است که مبلغ 20 هزار میلیارد تومان برای تهیه مواد اولیه قیر پایه(VB) به دستگاه‌های اجرایی مرتبط تخصیص دهد که از این میان سهم وزارت راه و شهرسازی برای اجرا و بهسازی راه‌های فرعی، روستایی و ... ، شبکه راه‌‍‎های اصلی و فرعی کشور، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح‌های مسکن مهر و نهضت ملی به میزان 48 درصد و سهم بنیاد مسکن ( برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و طرح‌های هادی) به مقدار 20 درصد و در حوزه وزارت کشور ( برای آسفالت معابر شهرها) 17 درصد و در مجموع 85 درصد از سهم مذکور را شامل می‌شود که امیدوارم با توجه به محدودیت‌های فصلی برای پروژهای راهسازی، به درستی عملیاتی شود.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر  اطلاعات آماری نشان می‌دهد که تولید قیر در ایران، سالانه به حدود 6 میلیون تن می رسد که در حدود 4 میلیون تن از مجموع قیر تولیدی ایران ظرفیت صادراتی دارد  و مابقی آن یعنی در حدود 2 میلیون تن آن در داخل کشور به مصرف می رسد.  در این میان، علیرغم آنکه نظامنامه ارزیابی کیفی قیر، مبنی بر پایش و ارزیابی کیفیت این محصول در فرایند بارگیری تا مرحله انبارش آن در مخازن ذخیره قیر و همچنین در طی اجرای روسازی‌های آسفالتی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده، لیکن  پایش و ارزیابی کیفیت قیر بجز در فرایند انجام طرح های اختلاط آزمایشگاهی در سایر موارد، مغفول مانده است و بجز در معدود مواردی، توجه چندانی به آن نمی‌شود.

 

وی با اشاره به پایین بودن کیفیت قیر و احیانا واردات قیرهای پایه بی کیفیت (VR) از کشور‌های همسایه و بکارگیری آن بجای وکیوم باتوم(VB)  تولید داخل  افزود: این امر می‌تواند بر روی کیفیت پروژه‌های عمرانی راهسازی کشور  یعنی آسفالت معابر اثر منفی بگذاردو طبیعی است که نتیجه این وضعیت می تواند به افت کیفیت پروژه‌ها و تقلیل عمر روسازی‌ها و افزایش هزینه‌های نگه داری راه‌ها و ناوگان حمل و نقل منجر خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد:  در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند ساخت با کیفیت و بهره‌برداری هوشمندانه از راه‌ها و دارایی های حمل و نقل به عنوان زیرساخت‌های مهم توسعه کشور هستیم. افزایش قیمت موادی نظیر قیر و آسفالت، سبب روند رو به رشد بهای تمام‌ شده احداث راه شده است. این امر، توجه به کیفیت مراحل مطالعات قبل از احداث و سایر فرآیندهای تولید و اجرا را بیش از پیش نمایان می‌کند. انجام مطالعات دقیق‌تر، منجر به کاهش خطا در حین اجرا خواهد شد. بخش اعظم راه‌های در دست احداث کشور، رویه آسفالتی دارند و کیفیت رویه آسفالتی زنجیره‌ای از مرحله انتخاب مصالح، تولید، حمل و اجرا است. لذا اجرای دقیق هر مرحله، بر روی کیفیت نهایی روسازی، تأثیر به سزایی خواهد داشت. 

 

کیانپور ادامه داد: یکی از نکاتی که در سال‌های اخیر در فرآیند تولید آسفالت مغفول مانده است، وجود مهندسین ناظر مقیم ماهر و باتجربه در کارخانجات آسفالت است.

 

پیشنهاد می‌شود حداقل در پروژه‌های حائز اهمیت بالا، شرکت‌های مهندسین مشاور که مطابق شرایط عمومی و موافقتنامه قراردادهای همسان خدمات مشاوره، مرجع فنی پروژه‌ها هستند، با استقرار نیروی آموزش دیده و مسلط در کارخانه‌های آسفالت، پروسه تولید آن را به دقت کنترل کرده و از تولید آسفالت با کیفیت پایین و ارسال آن به محل پروژه جلوگیری کنند. 

 

وی به بخش دیگری از مرحله تولید آسفالت که مصالح باشد اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، ضعف سایر مصالح تشکیل دهنده مخلوط‌های آسفالتی (مصالح سنگی و فیلر) در اقلیم‌های مختلف، ضعف در طراحی و نوع و ضخامت روسازی، توجه ناکافی به موضوع زهکشی آب‌های سطحی و عمقی، عدم بکارگیری نیروهای کارآزموده و متخصص در دستگاه‌های اجرایی و نظارت، وضعیت نامناسب و قدیمی ماشین آلات و تجهیزات تولید، حمل و پخش و تراکم آسفالت بر ویژگی های عملکردی مخلوط‌های آسفالتی و روسازی‌ها و بروز خرابی‌های زودرس بسیار موثر است.

 

 مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای بهبود وضعیت یاد شده در پیشنهادی گفت: ایجاد مراکزی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه های تولید آسفالت، مسئول فنی حین اجرا، ناظران فنی ، رانندگان ماشین آلات حمل و پخش و تراکم آسفالت ضروری است.

کیانپور ادامه داد: الزام به حضور ناظر کنترل کیفی متخصص  (QC)  از سوی دستگاه‌های نظارت به طور مستمر در زمان اجرای پروژه به عنوان ناظر بر فعالیت‌های پیمانکار و آزمایشگاه کنترل کیفیت مقیم پروژه ضروری بنظر می رسد، پیاده‌سازی الگویی مشابه فرایندهای کنترل کیفی حین اجرای پروژه‌‌های سد سازی  کشور می تواند موثر واقع شود. 

وی با اشاره به کلید موفقیت ساخت یک روسازی مطمئن و پایدار در راه‌ها و معابر کشور گفت: جدا از رعایت ویژگی‌های مواد تشکیل دهنده آسفالت و مشخصات حجمی آن، دستیابی به یک روسازی صاف و هموار با تراکم مناسب  میسر است لذا عدم دسترسی به تراکم مناسب روسازی در پایان عملیات و امید به دستیابی به تراکم مطلوب پس از گشودن ترافیک بر روی آن، فرضی محال و نشدنی است و یکی از معضلات اساسی در بروز خرابی های زودرس است. متاسفانه دربسیاری از پروژ های مرتبط ، به این اصل توجه نمی شود و نتیجه آن افت عملکرد روسازی است که شاهد آن می باشیم.

 

مشاهده اضمحلال زودرس در روسازی های آسفالتی با وجود روند رو به رشد هزینه های تهیه قیر و آسفالت و اجرای آنها، ضرورت بازنگری در آیین نامه‌ها و دستور العمل‌ها، توجه به فناوری های جدید در حوزه تولید قیر و آسفالت و اجرای آنها، استفاده از مواد اصلاح کننده قیر و استفاده از مخلوط های آسفالتی متناسب با شرایط اقلیمی نظیر مخلوط های آسفالتی SMA و حتی روسازی های مرکب، بکارگیری تراشه های آسفالتی و مصالح بازیافتی دوستدارمحیط زیست و آسفالت های حفاظتی را به جد ایجاب می‌کند.

 

کیانپور گفت: در بکارگیری فناوری‌ها و تکنیک‌ها در فرایند بهسازی و تقویت روکش های آسفالتی از جمله استفاده از لایه های جاذب تنش و همچنین ژئوگریدها به دلیل قابلیت اجرای سریع، تاثیر در کاهش ترک های خستگی، به تاخیر انداختن گسترش ترک های انعکاسی در روسازی های جدید و کاهش ضخامت روکش و در نتیجه کاهش هزینه ها و صرفه اقتصادی پروژه ها در بلند مدت و در چرخه عمر آنها  نیز نبایستی غافل شد.

 

 

کیانپور با اشاره به اینکه شرکت آزمایشگاه فنی در تألیف کتاب و ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی در کشور فعالیت ویژه‌ای داشته است گفت: طی سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار نفر- ساعت آموزش‌های متنوعی را برگزار کردیم و امسال نیز این آموزش‌ها به ۱۸۰ هزار نفر- ساعت افزایش خواهد یافت.

 

وی با اشاره به اینکه توسعه آزمایشگاه‌های سراسر کشور از اولویت‌های اصلی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال جهش تولید با مشارکت مردم است تصریح کرد: ارتقاء جایگاه آزمایشگاه استانهای کرمان و کرمانشاه ، با ساخت و خرید تجهیزات نوین آزمایشگاهی شامل تجهیزات آزمایشگاهی تعیین  دوام بتن، سنگ، آزمایش‌های عملکردی قیرها PG، تجهیزات کنترل عملیات خاکیD.C.P و آنالیز شیمایی خاک و سیمان در دستور کار است و به زودی با حضور مسئولان فنی استان و آزمایشگاه ستاد شرکت، آیین بهره‌‌برداری از این تجهیزات به مناسبت روز ملی کیفیت انجام خواهد شد.

 

کیانپور گفت: با نقش آفرینی و تاثیرگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، کیفیت اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور افزایش یافته است و نیز در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در استانهای کرمان و کرمانشاه با تشکیل کمیته بهره‎‌وری آسفالت در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تولید و اجرای آسفالت در معابر درون شهری و برون شهری استان افزایش خواهد یافت.

نظرات
    موردی یافت نشد!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: